De 5:2 levenswijze

Ik zou hier een klaagzang kunnen beginnen over hoe ontevreden ik ben met mijn lijf, maar daar is nog nooit iemand beter van geworden. Bovendien probeer ik mijn klaagwijf-imago wat op te poetsen (*knipoog*), dus ik ben het probleem gewoon te lijf gegaan ipv erover te zagen en klagen. Allez, laat ons zeggen dat ik een beetje van allebei doe, eerlijk duurt het langst.

Mijn lijf is serieus veranderd, vooral na de tweede zwangerschap. Vrouwen knijpen geregeld hun billen dicht als ze horen dat Felix 4,675 kg woog bij de geboorte, maar de weg door het geboortekanaal ging eigenlijk vrij vlot. Die gigantische baby heeft veel meer schade aangericht in de laatste weken zwangerschap. Mijn buik is verder uitgerekt dan bij Basiel, mijn interne keuken is door elkaar geschud (laten we het daar vooral niet meer over hebben) en eigenlijk heeft Felix mijn hele lichaam veranderd.

In lang vervlogen tijden moest ik alleen maar inzitten met broeken als ik ging shoppen. Het was de uitdaging om die over mijn deftig ontwikkelde bovenstelten te krijgen (ik noem ze ook wel eens voetballersbenen) zonder dat er daarna nog iemand bij kon aan mijn toenmalige hyperslanke taille. Ik geloof dat er zelfs ooit een half sixpackske is geweest, maar dat hebt ge niet van mij.

Tegenwoordig passen broeken wonderwel bijna direct. Maar boven de gordel is de boel nogal veranderd, wat een nieuwe shop-uitdaging met zich meebrengt. Gezocht: elegante, buikverstoppende maar borst(voedings)vriendelijke en toch leuke bovenstukken. Niet evident, zo heb ik proefondervindelijk vastgesteld (maar ik moet uiteraard nog meer testen doen, aka nog meer shoppen)

Ik was al een hele tijd jaloers op een vriendin die schijnbaar vanzelf lijkt af te vallen. Ok, ze sport zot veel, maar voor de rest eet ze wel echt graag. (Doen we dat niet allemaal graag, als we echt eerlijk zijn?). Ik wist dat zij al een jaar van levenswijze veranderd was. Van het uitproberen van allerlei gezonde en minder gezonde diëten (waarvan we er ook een deel samen gedaan hebben), naar het 5:2 dieet.

Heel concreet komt dat er op neer dat je twee dagen per week (vrij te kiezen, maar best niet achter elkaar) ‘vast’ en dat je de andere vijf dagen ‘normaal’ eet. Dat betekent natuurlijk niet schransen, maar ook geen punten tellen of voedselgroepen schrappen.

Op een zogenaamde vastendag mag je 500 kcal eten, liefst ’s avonds. Het is de bedoeling om lijf en leden eens helemaal vrij te maken voor een langere periode dan de nacht. Als je vragen of commentaar hebt, verwijs ik je graag door naar het boek van Michael Mosley of kan je de documentaire bekijken.

Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, maar ik doe het nu een maand en het is de allereerste keer dat ik enthousiast ben over een dieet. Bij alle voorgaande pogingen liep ik op dag drie al ongelukkig en wilde ik er liever de brui aan geven en meteen 17 zakken chips en 12 repen chocolade opeten (ik overdrijf), dan nog 1 dag langer groenten te moeten eten. Het werkte niet, ik werd er grumpy van. De eerste vastendag was een serieuze uitdaging (vriendin L heeft me er whatsappend door gesleurd), maar toen ik van mindset veranderde ging het plots veel beter. Dus dit zijn mijn tips en ondervindingen:

  • Ik probeer zo lang mogelijk niets te eten op vastendag. Ik krijg het pas moeilijk NA mijn maaltijd van 500 kcal. Die bestaat meestal uit groenten en iets van eiwitten (een ei, kip, scampi, …). En ik kan u vertellen, groenten zijn nooit zo lekker als op vastendag.
  • Ik probeer niet aan de honger te denken. Echt, dat werkt. Fuck your mind. Alleen op vastendag trouwens, want de andere dagen lig ik een halfuur voor de kantine opengaat soms al bijna op de grond van de honger. Op vastendag voel ik geen honger (of negeer ik die).
  • Ik drink gigantisch veel water op vastendag. Thee en koffie mag ook, maar dat lust ik niet. Als ik het echt moeilijk heb, dan drink ik een bouillon’ke. Krijg je het warm van en geeft even een andere smaak.

IMG_8193

  • Ik moet opletten dat ik op de vijf andere dagen niet ga compenseren. Dat is geen drama, maar een werkpuntje voor mezelf. Al merk ik ook dat ik eigenlijk automatisch minder eet op andere dagen, als je echt goed luistert naar je lichaam.
  • Ik laat een slechte dag toe. Deze week heb ik thuisgewerkt en ondervonden dat ik de sociale controle nodig heb voor het vasten. Voor mij werkt vastendag dus het best op kantoor. Maandag en donderdag meestal, maar je kan er mee schuiven als dat nodig is. Er is ook geen man overboord door in vakantieperiodes of echt moeilijke tijden eens voor 6:1 te gaan, of zelfs gewoon een week over te slaan. Bij een ander dieet ging ik na één chocolaatje misschien al denken “zie je wel, het is toch al om zeep, ik heb gezondigd” – hier heb ik dat gevoel veel minder.
  • Ik loop niet ongelukkig, integendeel. Ik voel me ook niet slap op vastendag, integendeel. Het gebrek aan slaap blijft mottig, maar als dat zich weer herstelt ga ik hier energie van krijgen, ik voel het.

Ik denk dat ik voor de allereerste keer in mijn leven enthousiast ben over een “dieet”. Al zou ik het liever “levenswijze” noemen, want eigenlijk is het meer dat. Vol te houden door na een tijdje misschien over te schakelen naar 6:1, stel ik dat rock bottem van de BMI-schaal zou bereiken.

Het helpt natuurlijk wel dat ik op een maand tijd 3 kg ben afgevallen en dat gisteren iemand dat ook oprecht heeft opgemerkt.

 

 

 

This entry was posted in Uncategorized, Want zo ben ik. Bookmark the permalink.

27 Responses to De 5:2 levenswijze

  1. Lotte says:

    Slechts 500 kcal op een hele dag? Dáár zou ik pas slechtgezind van worden. Ik weet niet of ik een hele dag geconcentreerd zou kunnen zijn als ik maar zo weinig mag eten…

    • Sofinesse says:

      Maar dat is het net, dat gaat dus wel. Veel beter dan een klein beetje eten. Niet eten lukt vrij goed. Het is een beetje zoals met een andere verslaving, daar moet je volledig mee stoppen om af te kicken. Ik vind het makkelijker om helemaal niets te eten, dan op mijn eten te letten. Voor twee dagen gaat dat echt vrij gemakkelijk. De eerste dag was moeilijk, maar daarna bleek dat echt niet moeilijk. (En ik was ook sceptisch, heel sceptisch!)

  2. jessie says:

    Ook toepasbaar op andere gebieden hé. Ik blogde er ooit dit over: http://www.mijnkwintessens.be/j-doet-het-gewoon52-je-leven/

  3. griet says:

    ik vind 500 kcal zo moeilijk in te schatten… wat eet je zo al?
    en trouwens hoera voor het volhouden van het dieet! :-)

  4. Ik heb dat dieet ook ooit gedaan (welk dieet nog niet trouwens ;-)), maar dat was echt niets voor mij, ik was slecht van de honger. Maar hey, we zijn gelukkig niet allemaal hetzelfde hé! Super dat het voor jou wel werkt! Ik blijf zoekende en blijf momenteel hangen tussen Weight Watchers en Pascale Naessens… Veel succes daar!

  5. Mieke says:

    Waw, bravo! Ik ben nog steeds op zoek naar genoeg puf om ook eens te beginnen werken aan mijn gewicht. Dat jij dat kan met slaapgebrek (vermoeidheid doet mij eten) en ondertussen nog een zoon voedend. Goed bezig!

  6. Kim says:

    whatever works for you :)
    Heeft dat dan trouwens geen effect op je productie?
    Ik bleef na mijn 1e zwangerschap maar afvallen doordat die BV zoveel energie kostte. Dat mensen zich op den duur zorgen begonnen te maken, maar ik was eindelijk klaar voor skinny jeans :) Wat het na de 2e gaat geven weten we binnenkort. Ik zie mezelf alvast niet gaan voor 500 kCal per dag, daar heb ik het karakter niet voor 😀

    • Sofinesse says:

      Ik zou niet weten waarom dat effect zou hebben op mijn productie? Helemaal niet. Ik drink wel zeer veel, maar zelfs dan nog. Die productie kan wel tegen wat stootjes hoor 😉

  7. Emma says:

    Wow goe bezig!
    Wat bij mij na zwangerschap 2 enorm goed werkte was bodystyling. Ok dat klinkt stom en belachelijk en het ziet er ook zo.uit…. maarrr 2x/ week oefeningen voor de buikprobleemzone+ een redelijk soepel en goed doenbaar dieet met nu en dan eens zondigen …het werkte echt bij mij! (Ik deed wel die ozoncabine niet…en het werkte zo evengoed ;)) Op 2 maanden 5 kg weg en buik weg, echt waar! Het enige nadeel is dat je 2x/week daar moet geraken en dat het redelijk prijzig is. Maar ik had dat echt nodig omdat ik geen discipline heb…dus dat was het mij wel waard :-)
    Chapeau voor jou! Succes nog!

  8. Josie says:

    amai, ik ben blij voor jou dat het werkt!
    ik zie het mezelf niet doen, ik heb echt wel eten nodig. ik sport en beweeg heel veel, dus zonder (gezonde) voeding red ik het niet.
    maar ieder zijn manier hé! moest ik ooit kilo’s moeten verliezen, dan lees ik je blogpost misschien nog eens opnieuw :-)
    doe zo voort lieve meid! x

  9. liese says:

    veel succes, ik probeer “op te letten”, maar het lukt heel moeilijk, ik eet zo graag :-)

  10. Mamafien says:

    Leuk dat je een “dieet” gevonden hebt dat bij je past, dat je kan volhouden en dat je (belangrijk!) een goed gevoel over jezelf geeft! Ik heb me na mijn zwangerschap ook een trap onder mijn eigen kont gegeven en ben ook van levenswijze veranderd. Ik schrijf er vandaag ook een postje over, want ik werd gisteren een paar keer overladen met complimenten, waardoor ik toch wel trots werd op mezelf :) Soms mogen we ook eens tonen dat we trots zijn op onszelf hé! 😉 Proficiat met je harde werk en de resultaten die je tot nu toe al haalde!

  11. K@rien says:

    Dag Sofie,
    Ik volg je al een tijdje, maar heb nog nooit een reactie geplaatst.
    Kan je eens een voorbeeld geven van hoe zo’n vastendag er voor jout uiziet? Wat je dan juist eet op elk tijdstip?

  12. Ik says:

    Oppassen dat je niet te snel afvalt. Die afvalstoffen uit je vetweefsel komen terecht in de moedermelk van je kindje. Met drie kilo per maand zit je eigenlijk over de veilige grens (jtlyk). Ze zeggen ook dat je door BV een 500 kcal per dag verbruikt, dus eigenlijk eet je die twee dagen helemaal niks. Zal inderdaad wel het ideale recept zijn om snel af te vallen :), maar denk toch ook maar aan je gezondheid… je gaat op die manier ook aan je eigen reserves.

    • Sofinesse says:

      We hebben het hier over borstvoeding bij een 1-jarige, dat is helemaal iets anders dan BV bij een jonger kind. Het is allemaal geheckt en dat blijkt redelijke zever te zijn wat jij zegt (LLL words), en ik verbruik ook al lang geen 500 kcal meer per dag met BV. Dat gaat over een exclusieve bv onder zes maanden, daarna wordt het een ander verhaal. BV is trouwens de beste manier om natuurlijk af te vallen, dus het kan echt geen kwaad.

  13. Nike says:

    Dankzij jouw blog ( en het bekijken van de reportage) ben ik ook helemaal overtuigd. Vandaag mijn eerste vastendag … Hopelijk zijn de resultaten even spectaculair als bij jou en in de reportage. Morgen mijn bloedwaarden eens laten checken en dan binnen twee maanden nog eens. Ps ik wil ook wel eens weten welke gerechten jij eet op jou vastendagen …

  14. Lise says:

    Jah, Instagram die gerechtjes maar! ideetjes zijn altijd top :)
    You go girl!

  15. lilith says:

    Oke! Reportage bekeken en van plan om er eens aan te beginnen. Benieuwd naar hoe het ondertussen gaat, wel. :)

  16. Pingback: As we speak #10 | Tales from the Crib

  17. Pingback: 5:2 levenswijze. Ofte de heilige graal. | LienWeb

  18. Pingback: Weight Watchers, drie maanden later | Lalaland

  19. Pingback: 5:2 (dieet) en borstvoeding. | Sofinesse

  20. Pingback: Schaamteloze reclame voor vijf vrouwen op de boekenbeurs

  21. Pingback: Het eindejaarslijstje. | Sofinesse

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *