Omdat er nogal veel vragen komen over de fietskar, dacht ik zo bij mezelf, ik zal het even toelichten. Man, een blog is een gerief.
We wonen in de stad, maar eigenlijk net iets te ver van het hartje centrum om altijd te voet te gaan. Bovendien woont onze halve vriendenkring op fietsafstand. Ik fiets er dus behoorlijk op los en geniet daar enorm van. Mijn lief zou voor alles de auto nemen (en dat heeft niks met onsportiviteit te maken, want hij loopt marathons), maar ik ben daar allergisch aan. Ik weiger om de auto te nemen voor een paar km (zeker als het mooi weer is) en de parkeerproblemen/kosten erbij te nemen. De fiets is in Gent gewoon veel gemakkelijker.
Ik heb dan ook gefietst tot een paar dagen voor de bevalling, ook al pestte deze activiteit mijn blaas verschrikkelijk. En ik wilde dat ook graag met baby blijven doen. De oplossing: een fietskar!
Is dat niet gevaarlijk vraagt u zich af? Uiteraard is er uitvoerig onderzoek gedaan en is dat ding zo veilig mogelijk. Kindjes zitten goed beschermd in de kar. En niet alleen tegen het verkeer, maar ook tegen regen en wind. Het is veiliger om in uw zetel te blijven zitten natuurlijk, maar om te fietsen kunt ge niet beter hebben (Misschien dat een bakfiets nog iets veiliger is, maar ook pakken onhandiger). Dankzij het speciale babyhangmatje kunnen ze er al meteen in. Daarna kan je overgaan tot een peuterzitting. En als ze stevig genoeg zijn, kunnen ze er gewoon zelf in zitten.
Is dat niet duur denkt u bij zichzelf? Ja, dat kost geld. Maar er is veel verschil. Na wat rondvraag, bleek Croozer het beste spul te zijn wat prijs-kwaliteit betreft, daar zijn we dus voor gegaan. We hebben meteen een fietskar voor twee kindjes gekocht, omdat er bijna geen verschil was in prijs met eentje voor één kind. Ge betaalt ongeveer hetzelfde als voor een nieuwe, deftige goede fiets. We hebben de fietskar laten installeren door een erkende fietsenmaker, zodat alles zeker veilig is. Veiligheid heeft een prijs, maar het is het waard.
Is dat niet zwaar? Ge moet natuurlijk een beetje harder trappen, maar dat kan alleen onze schone benen ten goede komen. En ge moet uiteraard ook wel opletten voor de Gentse tramsporen, dat wel. Scherpe bochten en smalle paadjes zijn ook moeilijk, maar op een normaal fietspad is er geen enkel probleem. Voorlopig zit alleen Basiel erin en die weegt een kleine 6 kilo. Ik heb natuurlijk nog geen oudere en zwaardere kind(eren) vervoerd, maar ik ben ervan overtuigd dat het dan even vlot zal gaan.
Is dat niet onhandig? Nee, integendeel.
– Die fietskar heeft een grote koffer. Ik kan perfect boodschappen doen met de fiets. Aangekomen in de supermarkt draai ik Basiel in de draagdoek en neem ik een karretje, geen enkel probleem. En daarna de boodschappen in de fietskar. Als ge veel drank en watermeloenen koopt, moet ge wel extra hard trappen heb ik al gemerkt. Maar verder perfect mogelijk. Zelfs de grote luiertas kan er dan nog bij.
– Je kan het ding ook makkelijk bij elkaar plooien, mocht dat nodig zijn. Dat gaat heel vlot, maar het kost natuurlijk wel moeite. Een garage/fietskot is wel heel handig, wij overwegen om er eentje te huren. Want je hebt wel veel plaats nodig om te parkeren, je neemt al gauw het hele voetpad in.
– Je kan er ook een buggy van maken, waar dan meteen twee kindjes in kunnen. Handig als je ergens naartoe fietst en ter plaatse wil wandelen. Je moet dan wel even afkoppelen en er een extra wiel opsteken, maar dat is allemaal bijgeleverd. (En past in de koffer van de Croozer)
Is dat niet fantastisch? Ja, het is geweldig. Basiel en ik trekken er bijna elke dag op uit (Ik heb een goed seizoen uitgekozen om te bevallen). Hij vindt het heerlijk, want ge hoort hem niet als hij er in zit. Hij valt zelfs meestal in slaap.
Allez, als ge ons tegen komt, zwaait dan ne keer e.
(En voor de fietskar-marketing mensen: ge moogt me gerust een cadeautje geven voor al dat enthousiasme. Ik kan daar tegen.)
Bedankt voor de uitleg.
Hier is de knoop al even doorgehakt, nu nog die zetel uit om er eentje te kopen 🙂 Als we nog even wachten kunnen we dat babyhangmatje al overslaan…
Wij hadden ook een Croozer vòòr dat zo erg in was. Altijd heel content van geweest. Maar toen kind 3 kwam en kind 1 nog niet zelf kon fietsen was dat toch férm trappen.
Uiteindelijk hebben we die verkocht en daar heb ik soms wel spijt van. Al fietsen kind 1 en 2 ondertussen zelf, het gaat toch net iets sneller als ze gewoon achter u aan hangen.
wij hadden een goedkopere versie, van de hema. Ook reuze content van. Ik ging met de fiets werken, de papa dropte het kindje met fietskar bij de onthaalmoeder en ‘savonds pikte ik het kindje met de fietskar weer op bij de onthaalmoeder en fietste naar huis. De kinderen zijn nu 5 en bijna 7 en ze wordt soms nog gebruikt om naar t strand enz te gaan. een aanrader!
Wij zijn ook gestart met fietskar, maar wegens het ongelooflijk onhandig zijn van het ding hebben we nu een 2-wiels bakfiets gekocht met opvouwbare bak. Super tevreden van en veel fijner om met de kinderen te fietsen : ze kunnen er alledrie in (+ boodschappen, je ziet ze zitten (rijdt er niemand tegen mijn kar?) en je kan ermee praten terwijl je fiets. En het fiets vlot en ik krijg het door mijn voordeur naar binnen.
wij hebben een driewiel bakfiets, met elektrische ondersteuning nog wel. Een zaligheid. een tuin is wel een vereiste, want op de stoep laten staan zou eigenlijk niet kunnen wegens te groot, maar verder is het een prima vervanging voor de auto. in de winter in een tentje, zomers in de zon, alle boodschappen en de drie deernes kunnen er in, plus een vriendje desgewenst. echt heerlijk, fietsen is de max!