Het begon met een brief van een incassobureau. Ik moest blijkbaar een hallucinant bedrag betalen aan Telenet, omdat ik een factuur niet betaald zou hebben. Dat verbaasde me sterk, want ik ben nogal een pietje precies als het daar op aankomt. Ik kan niet tegen onbetaalde facturen en maak dat dan ook onmiddellijk in orde. Serieus, ik word ongelooflijk zenuwachtig als ik met iets onbetaalds zit, dat gebeurt dus niet.
Ik heb meneer Google ingeschakeld om incassobureau Intrum beter te leren kennen en kwam al snel bij oplichting uit. Ik dacht dus, ik negeer die brief gewoon, want ik ben in orde met al mijn facturen. Maar toen kwam er een tweede. Ik bedacht dat ik het toch best even bij Telenet zou checken, om zeker te zijn.
Ze hebben allebei hun fouten en gebreken, maar ik heb toevallig altijd bij Telenet gezeten. Ondertussen al op vier verschillende adressen. Op mijn kot heb ik televisie geïnstalleerd, omdat ik als student radio en televisie wel vond dat ik mijn studieobject moest kunnen bekijken. Daarna ben ik verhuisd naar mijn kleine appartementje op het Casinoplein. Ook daar heb ik internet en analogie televisie laten installeren.
Toen ik bij mijn lief ging wonen op de Martelaarslaan, bleek die belgacom te hebben voor internet. Ik heb internet dus afgesloten en het kabelabonnement laten overzetten. We wilden graag digitale televisie, maar dat bleek door de hoogte en de ouderdom van ons gebouw niet mogelijk. We bleven dus analoog, met mijn abonnement. Uiteindelijk zijn we naar ons eigen huis verhuisd en hebben we zowel digitale televisie als internet laten installeren, opnieuw van Telenet. We hebben altijd alles correct betaald en van niemand iets gehoord.
Maar dus even checken bij Telenet dus. “Ja mevrouw, er staat hier inderdaad nog een factuur open. In januari 2012 heeft u uw kabelabonnement niet betaald, voor het adres Casinoplein in Gent.” Dat is vreemd, ik woon daar ook al anderhalf jaar niet meer, bizar dat ik niet betaald heb toch? “U zal dat toch moeten betalen, mevrouw.”
Excuseer. Ik kan heel duidelijk bewijzen dat ik daar al maanden niet meer woon. Het wordt zelfs nog erger, ik heb mijn kabelabonnement voor 2011 in januari betaald. Ongeveer twee dagen later ben ik mijn lief tegengekomen en de rest kent u, we zijn zo supersnel gaan samenwonen dat ik er nog amper een maand gewoond heb (in theorie dan toch). Ik heb dus een jaar betaald, voor iets waar ik maar twee maanden gebruik van gemaakt heb. En dan zou ik nog moeten betalen voor 2012? Ik dacht het niet.
Mevrouw, ik woon daar niet meer. Al anderhalf jaar niet meer, waarom moet ik dat nog betalen?’. U bent er wel in geslaagd om mijn internetabonnement (zelfde klantennummer) af te sluiten, maar televisie is blijkbaar blijven doorlopen. U bent langsgeweest op ons nieuwe adres om televisie te installeren, maar u slaagde daar niet in. En nu moet ik daar toch voor betalen?
Ik weet dat de vriendelijke dame aan de telefoon er niets aan kan doen. Ook al heeft ze wel 20 keer gezegd dat ik het bedrag alsnog moet betalen. IK WOON DAAR NIET MEER. Wat begrijpt u daar precies niet aan?
Nu begint dus een strijd. Want bewijzen dat ik daar niet woon, dat is van geen tel. Ik moet bewijzen dat Telenet is langsgeweest op de Martelaarslaan om televisie te installeren (wat dus niet lukte) en dan laten ze misschien de extra kosten van het incassobureau vallen. “Maar het initiële bedrag zal u nog altijd moeten betalen, mevrouw.”
Nou, ik dacht het niet. Ik ben een heel brave klant. Ik betaal altijd heel correct en doe altijd wat jullie vragen. Of de fout nu bij mij of bij jullie ligt (wat betreft het overzetten/afsluiten van het kabelabonnement), ik betaal niet voor iets waar ik al anderhalf jaar geen gebruik van maak.
Normaal zijn bewijzen ook geen enkel probleem. Maar een paar weken geleden hebben we nog eens grote kuis gedaan en hele hoop naar het containerpark gedaan. Ik dacht niet dat ik mijn facturen van twee jaar en twee adressen geleden nog nodig zou hebben. Ze liggen nu dus ergens op het oudpapierkerkhof.
Ik weiger te betalen. Maar ik wil ook geen deurwaarder aan mijn deur, want dan doe ik in mijn broek. Ik heb een brave mail gestuurd om het uit te leggen. En hoop dat ze menselijk zijn. Maar dat is ijdele hoop waarschijnlijk.
Wordt vervolgd.
Deze brochure kan misschien nuttig zijn.
http://www.verbruikersateljee.be/apps/pnupcase/modules/UpDownload/store_folder/Gidsen/brochure%20laat%20u%20niet%20overbluffen%20LR.pdf
Ik heb het net op Twitter gezwierd zie. Mijn ervaring leert dat de twitter klantendienst van Telenet het beste werkt.
Ja, ik heb die tip nog gekregen. Maar ik ben niet mee met Twitter. Zoals ik ook geen smartphone heb :-). Merci
zeker ook de ombudsdienst telecommunicatie op de hoogte brengen (lien hier boven mij kent het e-mailadres, mocht je het niet vinden) – ik moest telenet zogezegd nog iets van 130 euro en heb na tussenkomst van ombudsdienst mijn gelijk gekregen, meer nog: telenet moest mij uiteindelijk 150 euro.
twitteren is idd heel effectief. of u laten doorverbinden met de dienst afsluitingen van contracten, en zeggen/dreigen dat je bij belgacom zal gaan. heeft ons al verschillende keren iets opgebracht (maar dan wel omgekeerd, wij zitten bij belgacom en willen dna zogezegd naar telenet over te stappen). flink dat je zo stipt ben, ik word daar ook heel erg nerveus van, van openstaande rekeningen!
Intrium… nooit naar bellen, mailen, schrijven … eender wat…
Is zo frauduleus als maar kan zijn.
Telenet heeft zelf voldoende mensen in dienst op facturatie afdelingen dat ze toch wel het fatsoen kunnen hebben om mensen te contacteren indien er achterstallige betalingen (zouden) zijn!
Wij hebben Intrium brieven bij de vleet in de bus gekregen… we moesten zogezegd nog facturen van dexia brandverzekering betalen voor een huis dat we verkocht hadden en ook wij krijgen dreigbrieven met melding van deurwaarders enzovoort….
Een factuur betalen moet uiteraard iedereen, maar iedereen kan door omstandigheden eens een factuur vergeten te betalen…. en laten we de rollen eens omdraaien: misschien kreeg je die bewuste factuur niet in jouw brievenbus, maar wel de buurman ofzo… hoe kan jij dan weten dat die factuur nog ‘open’ staat! Tip dat ik krijg van Testaankoop: Een bedrijf moet zijn klanten aanmanen op een correcte manier, en dat is via aangetekend schrijven (dan weten ze of je brief hebt komen afhalen of niet!)…. en na tweede brief kunnen ze beginnen ‘dreigen’ met kosten of met afsluiten van telefoon en internet ofzo…
Succes ermee!
Evy
Heb je die betalingen online gedaan?
Vind je dan nergens nog uittreksels online waarmee je dat kan bewijzen?
Wat de aansluiting van Telenet betreft op de Martelaarslaan , als ex-schuinonderbuurvrouw,kan ik je zeggen dat er nog mensen in het gebouw problemen daarmee hadden. Misschien hebben zij nog documenten waar in staat dat Telenet niet mogelijk was?
Een paar jaar geleden ook zo’n gedoe gehad met Telenet toen ik ging samenwonen met mijn vriend: zijn abonnement overgezet en het mijne stopgezet, want twee hebt ge er niet nodig. Maanden aan een stuk miserie gehad om mijn vooropbetaalde geld terug te krijgen (want ik had schoon op tijd mijn opzeg gedaan, per fax). Steeds andere mensen aan de lijn die nooit ergens van af wisten… Tot ik in een laatste fax of mail dreigde comsumentenzaken in te lichten, denk zelfs dat ik er het kabinet van Vandenbossche bijgesleurd heb. Tegen het einde van de week had ik mijn geld… Niet plooien!!
Bij elke communicatie met Telenet ombudsdienst en kabinet van een relevant ministerie (economie of zo) in cc zetten!
Volhouden!
Mij hebben ze ooit hetzelfde gelapt. Ik had zogezegd ook mijn televisie niet correct laten afsluiten. Jaren later een factuur met een boel kosten en ze vroegen maar liefst 391€. Heeft mij wat telefoons en 2 brieven gekost maar daarna heb ik ze niet meer gehoord. In mijn geval was er initieel geen Telenet mogelijk op die plaats en hadden ze een aparte verbinding gelegd. Toen ik daar vertrok heb ik die fysisch laten verwijderen (nieuwe huurder had geen interesse). Volgens hun had ik dus nagelaten een kabelverbinding op te zeggen die fysisch niet eens bestond na mijn vertrek …
Zeker gezien je nu nog steeds klant bent heb je veel reden om op je strepen te staan.
Tegenwoordig werkt elk bedrijf met incassobureaus, het schijnt dat het echt nodig is is omdat er zoveel mensen hun rekeningen niet meer kunnen betalen, en vroeger lieten ze het langer aanslepen en stapten ze er minder snel naartoe naar zo’n bureaus maar nu sturen ze zoiets soms al voor een kleine onbetaalde factuur, het word natuurlijk minder leuk als je ten onrechte beschuldigt word van iets niet betaald te hebben terwijl je dat wel gedaan hebt. Ik zou het ook niet betalen, en alles ook proberen om je gelijk te halen. En ik zou zeggen verleg je meteen, maar bij Belgacom verloopt ook niet alles altijd feilloos. :-/
Wij hebben eens zoiets voorgehad met Nuon of Luminus, ik weet al niet meer wie. Bij onze verhuis wilden we overschakelen naar Lampiris, maar er ging vanalles verkeerd. Op een bepaald moment moesten we nog kosten bij Nuon (of Luminus) betalen, omdat dat de energieleverancier van de vorige eigenaars was. Maar toen waren wij al aangesloten bij Lampiris, waar we ook al voor betaalden. Enfin, een ingewikkeld verhaal, zeker omdat er ook nog zonnepanelen bij kwamen kijken.
We hebben volgehouden, telkens rustig ons verhaal gedaan, en uiteindelijk moesten we niks betalen, enkel administratiekosten voor die brieven die waren verstuurd. Tja, die hebben we dan maar betaald.
Volhouden dus, desnoods telkens hetzelfde verhaal copy-pasten of aan de telefoon herhalen. Als er een rechtszaak van zou komen (dat hoop ik niet!), zullen jullie het wel halen. En dat weten zij ook.
Je mag echt niet zitten afwachten tot de man met de slotenmaker komt.
Kijk eens na of je nieuwe aansluiting op hetzelfde klantennummer staat (of dezelfde login) Dat is bewijs genoeg dat ze je verhuis hebben geregistreerd en je nieuwe adres hebben.
Ik zou je aanraden om een advocaat een aangetekend schrijven te laten opstellen en versturen. Misschien heb je in je vriendenkring er wel eentje zitten? Die mensen zijn onderlegd in het opstellen van een antwoordbrief. Spreek wel op voorhand een kostprijs af.
Ombudsdienst Telecommunicatie inschakelen! Heb ooit gelijkaardig probleem gehad met Mobistar dat maar bleef aanslepen en na hun tussenkomst was het vrij snel opgelost. (En heb ik niks moeten betalen.)
Door een echtscheiding en het betwisten door beide partijen wie de nog openstaande rekening bij telenet ging betalen is uiteindelijk het openstaande saldo door mij betaald via de deurwaarder. hier heb ik alle bewijzen van. telenet blijft beweren dat er nog altijd een openstaand saldo is van 100 euro, wat niet kan aangezien ik mijn betalingsbewijzen heb. Blijkt nu dat het geld bij Intrum zou zitten en deze betalen niet door. Telefonisch antwoord gekregen van Intrum dat de afspraken tussen Telenet en Intrum eigenlijk mijn zaken niet zijn. Dit sleept nu al maanden aan en geraakt maar niet opgelost.