Stilstaan is achteruitgaan #circulatieplan

Je wordt platgeslagen met berichtgeving over het circulatieplan, waarbij de tegenstanders heel hard schreeuwen dat de stad dood is en de voorstanders even luid roepen dat er nergens een probleem is. De waarheid ligt meestal in het midden waarschijnlijk, al ik ben toch vooral geneigd om blij te zijn met de voorlopige resultaten.

Ik heb gemakkelijk praten natuurlijk. Mijn auto rijdt doorgaans rond 4u10 de ring op, ik mag al blij zijn als ik dan iemand tegenkom. In de namiddag kom ik weer thuis en dankzij het betalend parkeren, kan ik meestal zelfs IN mijn eigen straat parkeren. Hoera daarvoor!

Wij betalen trouwens 250 euro per jaar voor een tweede bewonerskaart (de eerste is gratis), waar heel wat mensen serieus boos over zijn. Hoewel 250 euro per jaar best een pijnlijke zaak is in onze portemonnee, vind ik het wel terecht. Twee auto’s voor één gezin in het midden van de stad, dat is eigenlijk niet ok. Maar goed, ik heb een heel specifieke en speciale job, ik heb die auto echt nodig. Het ding is er voor uitgevonden, daar gaan we nu ook niet te onnozel over doen. Mottig en duur, maar het is wat het is. Het is mijn keuze om die zotte doch fantastische job te doen, dus ik neem de auto (en gigantisch dure kost) erbij.

Maar mijn Opel Corsa ziet de binnenkant van de stad vrijwel nooit. Ik rij ermee naar mijn werk en terug, af en toe een keertje naar familie of verre vrienden (een heel deel kunnen we gelukkig met de fiets bezoeken) en heel af en toe – bij grote boodschappen – naar een nabijgelegen supermarkt. Maar ik ben heel streng, alle verplaatsingen in Gent gebeuren te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer. Ik vind dat niet meer dan logisch, voor mij liefst zo weinig mogelijk auto’s in de stad.

Niet alleen in Gent trouwens. Als ik me naar een andere stad in Vlaanderen begeef, maak ik altijd dezelfde denkoefening. Hoe kan ik met mijn auto uit de stad blijven? Ik voel me ongemakkelijk met een auto in het centrum van de stad, ik heb altijd het gevoel dat ik dan een tang op een varken ben. In Antwerpen parkeer ik me op Linkeroever en neem de tram of voetgangerstunnel, in Brugge heb ik schoonouders in de buurt waar de auto kan staan en we fietsen kunnen lenen, in Hasselt parkeer ik me aan de rand en doe de rest te voet… Met mijn auto IN de stad rijden, is altijd de laatst mogelijke optie. Ik ken ook eerder tram- en buslijnen dan parkings. Het voelt altijd fijner om mijn auto aan de rand te laten staan.

Voor hele coole auto's kunnen we soms een uitzondering maken.

Voor hele coole auto’s kunnen we soms een uitzondering maken.

Ik hoop dat we een kleine mentaliteitswijziging kunnen teweeg brengen, traag maar zeker. In Gent zijn er al veel mensen die de auto aan de kant laten staan, maar er is nog veel werk. Begrijp me niet verkeerd, ik wil de auto niet verketteren. Ik hoop dat er altijd autoruimte zal zijn voor mensen die niet anders kunnen, die er wonen, die moeten lossen/laden, hulpdiensten en andere aangelanden. Maar vaak vraagt het maar een klein beetje anders denken, om de auto op stal te laten staan. Volgens mij is er geen snellere en leukere manier om je door Gent te bewegen dan met de fiets, ook al krijg ik jeukende handen van al die kasseien.

Ondertussen denk je misschien dat Filip Watteeuw mij persoonlijk sponsort om het nieuwe circulatieplan te verdedigen, maar niets is minder waar. Er zijn wat mij betreft ook wel wat pijnpunten:

  • Er zijn veel te weinig geschikte park&rides. Daar waar de tram stopt om mensen naar de stad te brengen, kan je geen plaatsje meer vinden. Daar waar je op de bus moest stappen, is er amper bezetting. Wat ik volledig begrijp, ik neem ook veel liever de tram dan de bus. Om duizend redenen. In ieder geval: daar is nog veel werk.
  • Openbaar vervoer: ondermaats en veel te duur. Dat is voor mij een heel zwaar werkpunt. Wij nemen geregeld bus 3 die ons netjes op de Korenmarkt afzet, maar het is zelden of nooit een aangenaam ritje. De buggytheek onder de stadshal is een fantastisch initiatief, maar moet je daar ook weer achterlaten op een bepaald moment. Ik sukkel dus meestal met de buggy de bus op, en dat is hoogst onaangenaam. Moeder, twee kinderen en een buggy: ge zijt blij als ge St Michielshelling ziet en weet dat ge er bijna af moogt. En die prijs, auch.
  • ‘Ons’ stukje ring, wat neerkomt op Nieuwevaart/Palinghuizen/Rooigemlaan tot aan de Drongense steenweg. Daar zat het vroeger natuurlijk ook al zwaar vast, maar met wat denkwerk is daar zeker nog verbetering mogelijk.

Conclusie: ik had veel meer verwacht van het circulatieplan. Veel meer problemen, maar ook veel ingrijpendere veranderingen. Eigenlijk valt het allemaal bijzonder goed mee. Wij wonen natuurlijk niet in een stadsdeel waar een vergunning voor nodig is, maar toch. Het valt allemaal mee. Als iedereen – zelfs de verzuurde autogebruikers die vergeten zijn dat je met twee wielen en een regenjas ook best ver geraakt – een klein beetje anders gaat denken, dan hoeven we die vreselijke term ‘koning auto’ binnenkort misschien niet meer te gebruiken. Misschien ben ik niet objectief genoeg omdat autorijden voor mij een straf is en fietsen me gelukkig maakt, maar misschien kan het toch echt geen kwaad om na te denken over onze mobiliteit.


Vanmiddag heb ik trouwens gigantisch gezondigd tegen mijn eigen regel. Normaal mag ik van mezelf de auto niet gebruiken voor verplaatsingen onder de 10km, maar ik moest daarna nog op tv komen en zag een verlept motregenkapsel even niet zitten. Net genoeg ijdelheid om de fiets voor een keertje te laten staan. Plus, ik wou ook nog wat nagenieten van het werk van de visagiste.

Gelukkig zijn er uitzonderingen om de regel te bevestigen.

En wat zijn jouw ervaringen?

This entry was posted in Gent, Uncategorized. Bookmark the permalink.

22 Responses to Stilstaan is achteruitgaan #circulatieplan

  1. Lien says:

    Helemaal akkoord. Maar de prijs voor één tramritje is 1,5 euro. Heen en terug is dat 3 euro. Volgens mij kun je daar nog geen uur mee parkeren. Valt toch nog mee?

  2. Ester says:

    Ik was sowieso al pro circulatieplan, en ben nog steed positief.
    Oké, er zijn pijnpunten, maar Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Ik vertrouw erop dat, waar nodig, nog aanpassingen zullen gebeuren (naief?). Zelf vertoef ik vooral in regio Dampoort, en serieus .. wat strepen trekken en lichten plaatsen heeft de boel daar gered. Akkoord, we schuiven aan. Maar de mensen schuiven waar het moet (de R40) en proberen niet meer binnendoor via onze straat sneller te zijn. De pessimist die nu gaat verklaren dat de file aan Dampoort 5x langer, moet ik tegenspreken. De file is niet langer, ik durf zelfs zeggen: korter!

    Maar concreet, een mentaliteitsverandering, daar komt het op neer. Dat we eens 2x nadenken als we met onze auto recht door ‘t centrum van punt A naar B rijden. En ja mensen, Gent is nog perfect bereikbaar, maar niet doorkruisbaar. Lijkt me logisch, voor een stadscentrum.

    Dat van die P&R: helemaal akkoord. Het aanbod is maar flauwtjes.

  3. Kleine Atlas says:

    Je hebt een punt als je stelt dat de Lijn niet aangepast is aan buggy’s. Dat doen de trams en metro’s van Brussel veel beter, over het algemeen (er zitten ook hier nog oude modellen tussen).

    Ik ga wel niet helemaal akkoord over de prijs. Voor Gentenaren komt de stad tussen tot 14 jaar (-6-jarigen zijn sowieso gratis): https://www.delijn.be/nl/zakelijk-aanbod/steden-gemeenten/zeven-pijlers/dbs/oostvlaanderen/gent.html. (en daarna kan je nog jaren een goedkoop abonnement nemen).
    Dus je betaalt max. 2x 1,5 euro. En voor 306 euro heb je een Omnipas van De Lijn waarmee je in heel Vlaanderen de bus en tram kan nemen.

    Akkoord: veel geld op tafel leggen zonder verder zeggenschap te hebben in zaken als dienstregeling is nooit leuk. Ook voor mij voelt dat onrechtvaardig en ook ik heb de neiging te zeggen dat het te duur is.

    Maar ter vergelijking:
    Ik woon in Brussel en ik betaal 500 euro per jaar voor een abonnement op het openbaar vervoer van Brussel, de MIVB. Dat is zonder trein tussen Noord en Zuid en zonder de Lijn-bussen die hier ook rijden. De basics dus. En buiten Brussel kan ik er absoluut niets mee doen. En oké: er zijn hier metro’s, die duur zijn, maar dat is slechts één onderdeel. De trams en bussen staan gewoon mee in de file want echt, als er één plek is waar de auto heerst, is het hier wel. Het netwerk hier vertoont kortom OOK grote pijnpunten, maar ik betaal er wel vrij veel voor.

    Samengevat snap ik uw punt ergens, maar wil ik toch wel relativeren, want ik als Brusselaar ben een stuk slechter af.

    Overigens: je denkt niet een jaar lang aan die prijs. Daarentegen ergerde ik me elke keer weer als ik een tienrittenkaart moest kopen. Alleen al psychologisch zou ik daarom een abonnement aanraden aan hen die enkele keren per week het openbaar vervoer gebruiken.

  4. Eilish says:

    Ik snap al de heisa niet van de mensen van buiten Gent die niet meer durven komen wegens niet meer in ‘t stad mogen.
    Laat me niet lachen! Alsof niet alle ondergrondse parkings meer bereikbaar zijn.
    Bewoners van de binnenstad met een wagen zullen allicht meer nadelen ondervinden van het circulatieplan.
    Ik vind het moedig van Gent dat ze dit proberen, andere steden mogen gerust volgen!

    • Mamavantwee says:

      In Brugge ook zoveel heisa over invoering van nieuwe parkeerregeling sinds twee maand. De sceptici roepen luidkeels dat iedereen zou wegblijven uit Brugge. Duh, de ondergrondse parkings staan iedere zaterdag tjokvol. Geen plaatsje meer te vinden na de middag. Ondanks alle maatregelen in veel steden, mindert het autoverkeer niet. Het is overduidelijk dat de Vlaming amper te motiveren is om de auto te laten staan.

  5. Hilde says:

    Tot 6 jaar reizen kinderen gratis met De Lijn, dat is zo in gans België.
    In Gent reizen kinderen tot vanaf 6 tot 14 jaar helemaal gratis. Je moet daarvoor een gratis Buzzy Pass aanvragen:
    https://mobiliteit.stad.gent/openbaar-vervoer/gratis-openbaar-vervoer-voor-14-jarigen

  6. Joris Gorinsek says:

    Ik ben pro minder koning auto. Maar familieleden van mij zijn zelfstandige in Gent city en voor hun zouden er nog wel wat meer tegemoetkomingen mogen zijn. Zij bemerken minder passage, sommige diensten worden moeilijker om aan te bieden doordat ze niet meer zo makkelijk kunnen leveren. Ik hoop dat de stad ook met die verzuchtingen rekening zal houden bij de aanpassingen.

  7. Sarah says:

    Gentse kinderen zelfs tot 14(!) jaar zeker gratis op de lijn hoor. Wacht maar tot Basiel 6 wordt, danvalt er automatisch een gratis abonnement door je brievenbus, hier net weer ontvangen voor de jongste zoon.

  8. kris says:

    Om het effe niet over de stad te hebben maar over je excuus 🙂 …Dat excuus van je kapsel, dat is het excuus van “half onderwijzend Waver” om met de auto naar school te komen ipv met de fiets. 🙁 Tja Sofieke… slecht excuus vind ik dat, maar voor jou maak ik graag een uitzondering… het weegt niet op tegen al de keren dat je zo flink je auto liet staan! Hopelijk zijn er velen die jouw voorbeeld gaan volgen.

  9. Liesbeth Verelst says:

    Hey Sofie,
    Heb geen auto, heb geen rijbewijs. Dus… Alles met de fiets, openbaar vervoer of iemand die zo lief is mij te rijden. Soms is die dure auto echt een zegen als je niet echt in een stad woont.
    – Als je bv dringend veel boodschappen moet doen en het is écht heel slecht weer: sneeuw, ijs, gietende regen, grote verpakkingen. Echt heerlijk om niet doornat, bevroren, met kans of glippartijen met alles in 1 keer thuis te geraken! Vind ik pure luxe.
    – Grote dingen die naar een containerpark, kringloop moeten of grote dingen die hersteld moeten worden bv printer , stofzuiger…
    Uitstapjes naar ikea. Lukt ook met openbaar vervoer, maar ik ben meer dan 2 uur heen en 2 uur terug onderweg. Met andere woorden : ik heb meer in de bus gezeten dan in Ikea.
    Dus de pijn punten die ik bemerk:
    – Graag meer en goedkoper openbaar vervoer. Meer aansluitingen, meer opties om sneller en gemakkelijker per bus, trein, tram ergens te geraken, meer en latere bus uren (bv als je in het weekend een late film wil zien of zelfs de film van 22H heb je soms geen bus terug).
    Meer openbaar vervoer op feestdagen.
    Waarom niet elk weekends ook nachtlijnen zodat mensen ook kunnen kiezen nadat ze
    uit geweest zijn het openbaar vervoer te gebruiken…
    Betere en veiligere fietspaden: het is echt bedroevend.
    Het is misschien een kei stom plan, maar waarom geen groene, goedkope taxi’s?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *