Vier maanden zonder auto: een verslag.

Ik draag eerlijkheid hoog in het vaandel, dus moet ik beginnen met te zeggen dat we niet helemaal zonder auto leven. We hebben onze tweede auto weggedaan, maar rijden dus wel nog altijd rond. Een autoloos leven is op dit moment compleet niet aan de orde, maar door mijn nieuwe job was die tweede auto wel overbodig geworden. Dus namen wij toch wel een dappere beslissing: weg ermee.

Ik heb een decennium lang beweerd dat mijn auto er alleen was voor mijn job. Door de onregelmatige uren én grote afstand was het gewoon onmogelijk om er met het openbaar vervoer te geraken. Als je om 5u op Antwerpen-Linkeroever moet staan, moet je namelijk al de dag voordien vertrekken. Echt onmogelijk dus. Ik heb heel vaak gevloekt op de auto (ik vind autorijden echt heel vermoeiend), maar begreep dat het niet anders kon. En uiteraard is het voor een gezin met twee kleine kinderen niet geheel onhandig om over twee voitures te beschikken, daar moeten we niet onnozel over doen. Die auto stond daar buiten de werkuren, dus ja, uiteraard werd die wel eens gebruikt.

Mijn huidige mobiliteit is volledig anders:

3km fietsen: thuis – Gent St Pieters

Trein Gent – Kortrijk (26 minuten voor de ene trein, 34 minuten voor de andere)

3km fietsen: station Kortrijk – Campus The Square

En ‘s avonds dan uiteraard de omgekeerde beweging. Dat betekent dat ik dus 12km fiets op een werkdag en een halfuurtje kan ontspannen/werken/lezen/Instagrammen op de trein. Heerlijk! Het enige nadeel is dat er niet zo heel veel treinen zijn tussen Kortrijk en Gent, waardoor je je wel altijd flink naar die uren moet richten. Maar goed, wordt ruimschoots gecompenseerd door het feit dat ik niet meer met de auto hoef te rijden.

Maar de evaluatie dus, wat is er veranderd?

We nemen vaker de trein. 

Er zijn een paar precaire momenten geweest, waarop ik anders snel in mijn auto was gesprongen. Maar tegelijkertijd hebben we al die situaties met wat denkwerk wel kunnen oplossen. Ik vind het wel heel vervelend dat we daarvoor vaak afhankelijk zijn van anderen, want niet iedereen woont naast een station. Als ik bijvoorbeeld naar mijn ouders ga, geraak ik vlot met de trein tot in Mechelen. Maar daarna zijn we afhankelijk van een lift van Mechelen Station tot OLV Waver. We kunnen ook wel een bus nemen, maar dat betekent een gigantische extra reistijd. Op dat vlak is er echt nog veel werk. Gelukkig vinden we meestal vlot een lift met de glimlach. (Waarvoor dank aan al die chauffeurs die ons al zijn komen halen)

Extra ademruimte (financieel, maar dus ook letterlijk).

We hebben serieus wat meer financiële ademruimte. Een auto is zoooooo duur, dat is echt ongelooflijk. Via het werk heb ik een gratis treinabonnement Gent-Kortrijk én een huurfiets. Mijn woon-werkverkeer is dus eigenlijk gratis geworden, terwijl het vroeger echt een aanzienlijk stuk van mijn loon opslokte. Met de fietsvergoeding kan ik sowieso de huur van de fiets in Kortrijk betalen. Echt gratis dus. Vroeger moest ik voor minstens 200 euro per maand tanken, een zware dobber. En dat is dan nog zonder de aankoopprijs, verzekeringen en onderhoudskosten. Bovendien ben ik nu veel fitter, want ik fiets bijna elke dag. Meestal niet op mijn thuiswerkdag, maar die begin ik standaard met een stevig ochtendloopje, dus dat is alvast gecompenseerd. Ik ben al een paar keer als waterkieken toegekomen, maar er zijn ergere dingen. Meestal vind ik fietsen gewoon heerlijk (Behalve met maxirokken helaas. Dat blijft toch een uitdaging)

Verlost. 

Ik voel me echt veel vrijer. Voor veel mensen staat een auto net gelijk aan vrijheid, maar ik vond het vooral een zwaar juk op mijn schouders. Ik ben dus blij dat we eindelijk de stap konden zetten. Voorlopig hebben we geen plannen om helemaal autoloos te worden, maar alle beetjes helpen, toch? We wonen natuurlijk ook in het centrum van de stad, waar je echt geen auto nodig hebt. Als we ons binnen Gent bewegen, is dat zoveel mogelijk met de fiets, te voet of met het openbaar vervoer. Gaat prima.

Ik ben geen autofan, absoluut niet. Maar ik wil het ding ook niet verketteren, want het blijft natuurlijk ook wel heel handig. Als er dingen vervoerd moeten worden, dan is dat hoogst onhandig met de fiets of trein. Jammer genoeg is het openbaar vervoer ook nog altijd een zwaar pijnpunt buiten de stadscentra, dus we blijven autogebruikers.

Maar vier maanden nadat we de nummerplaten er af gevezen hebben, heb ik echt nog geen moment spijt gehad. Geen moment. Het is misschien maar een kleine bijdrage, maar ik heb er deugd van.

Ik ben wel benieuwd naar jouw mobiliteit? Nog fietsfans? Of ben jij eerder een grote autoliefhebber? En vooral, hoe ga jij naar het werk?

(Ik droom ervan volledig met de fiets te gaan, maar daarvoor is Kortrijk NET te ver). 

This entry was posted in Bewegen, Werk. Bookmark the permalink.

23 Responses to Vier maanden zonder auto: een verslag.

  1. Katrien says:

    Wij hebben geen auto. We doen bijna alles met de fiets en als we dan toch eens een auto nodig hebben, gebruiken we ons Cambio-abonnement. Dat werkt voor ons heel goed.

  2. Liesbeth Verelst says:

    Hey Sofie,

    Ik kan niet rijden. Dus geen auto.
    Ik die veel met fiets,bus en veel hulp van lieve chauffeurs.
    Er moet nog heel wat gebeuren vind ik dat je een vlot openbaar vervoer hebt,zodat mensen hun auto thuis laten vind ik.
    Toch in de kleinere steden en dorpjes.
    Maar ik zou het wel zalig vinden.

  3. Nele Ryckeboer says:

    Wij hebben iets meer dan een jaar geleden onze 2e wagen weg gedaan. Mijn man gebruikt de auto om naar het werk te gaan, openbaar vervoer is bijna geen optie omdat hij dan 4x zo lang onderweg zou zijn (Er kan nog hard gewerkt worden aan een goed openbaar vervoer) en ikzelf doe alles met de fiets, net als de kinderen (6 & 9 jaar). Gelukkig zijn de hobby’s allemaal op fietsafstand.
    Ook wel al meermaals als een waterkieken op m’n werk aangekomen, maar al bij al ben ik heel blij met m’n dagelijkse fietstochtjes en zou ik het ook niet meer kunnen missen. Als een 2e auto al eens nodig is, dan maak ik gebruik van ons cambio abonnement wat toch ook een fantastisch gegeven is. Ik ben naast de fiets ook een blije cambio gebruiker.

  4. liese says:

    Hier in de westhoek is het een drama met het openbaar vervoer. Als ik om 6u15 wil beginnen met werken in Ieper (7 km verderop) kan ik er niet met het openbaar vervoer geraken. Dus de fiets of de auto.

  5. josie says:

    Wij hebben ook maar 1 auto die vooral voor verre verplaatsingen gebruikt wordt en woon-werkverkeer bij de wederhelft. Ik doe alles met fiets en openbaar vervoer. Dat gaat prima. Naar het werk ben ik wel anderhalf uur onderweg, enkele reis.

    De oudste fietst al heel vlotjes mee in druk verkeer, de jongste zit achterop. Heel af en toe lukt er iets niet. Zoon voetbalt bv buiten Gent en het openbaar vervoer is van die aard dat ik hem niet kan gaan afzetten op kamp daar en dan nog op mijn werk raken in Brussel, tenzij ik daar 3 uur voor zou uittrekken. Met de auto zou dat prima gaan. Maar doorgaans weinig problemen.

  6. birgit says:

    ik rijd echt graag met de auto dus gebruik hem (veel te) veel…. 2 x per week Gent-wilrijk en terug (met de auto: een uur. Met het openbaar vervoer van thuis tot aan kantoor: 2 uur – de keuze is vlug gemaakt…) Ons kantoor in Gent waar ik 1 dag per week werk is eigenlijk nog erger want met de tram van thuis tot Flanders expo: 50 minuten!!! en dan nog 10 min. stappen.. Met de auto: 20 min – dus de keuze is weer vlug gemaakt…
    Naast het feit dat ik niet graag fiets en het ook moeilijk is met de 9yo die niet kan fietsen en zeker niet alleen in het verkeer (fietskar geprobeerd maar te zwaar voor mijn rug en alle andere alternatieven zijn zo duur voor die paar keer dat wij er gebruik van zouden maken….) vind ik de auto gewoon ook gemakkelijk. Een autorit ontspant mij ook echt, in tegenstelling tot fietsen waar ik dus altijd schrik heb om te vallen, aangereden te worden etc… (ik ben een woessie ik weet het) Alles in de buurt doen we wel consequent te voet en naar het centrum altijd met de tram. allé of toch bijna altijd 😉

  7. Kristien Grijp says:

    Ik heb mijn auto in 2017 weggedaan! Maar mij dan direct lid gemaakt v dėvage Gent. Voor die keren dat het echt heel moeilijk is , kan je auto van een particulier gebruiken! Lidgeld hiervan wordt door Gent, mobiliteit terugbetaald. ECHT HANDIG!

  8. Stefanie says:

    Knap van jullie! Wij hebben een dik jaar geleden een bakfiets gekocht, ook al waren de kinderen toen al bijna 3 en 6 jaar. We hebben er nog geen minuut spijt van gehad! Alle hobby’s doen we met de fiets, net zoals 95% van onze verplaatsingen in mechelen. We werken ook allebei dicht bij huis, waardoor we ook woon-werk verkeer bijna altijd met de fiets doen. Alleen voor bezoekjes aan familie en vrienden buiten mechelen gebruiken we bijna altijd de auto. Daarvoor is openbaar vervoer toch nog wat te omslachtig in vergelijking met de auto…

    • M. says:

      Idem, alleen vanuit een andere locatie. Wat een zaligheid die bakfiets, ook de Colruytbezoekjes gebeuren nu op deze manier. We hebben nog steeds 1 auto, maar ook enkel voor familie te bezoeken. We tanken gemiddeld 1 keer per 2 maand.

  9. Nathalie says:

    Wij wonen in een boerendorp, de dichtstbijzijnde bakker is 4,5km en bussen zijn hier gewoon niet. We wonen in mijn lief zijn ouderlijk huis en hij stapte vroeger 40min naar de bushalte in het middelbaar.

    Vorige week hebben we dan ook een nieuwe auto besteld. Maar verdorie, ik mis het fietsen. We woonden hiervoor aan de stadsrand en ik deed superveel met de fiets, maar ik zie t nu echt niet zitten van over n kasseibaan met 2 kleine kindjes te knotsen, 20min naar de creche en dan nog 40min naar het station door. En zelfs als ik dat zou zien zitten is dat onmogelijk met de uren van de creche/school.

  10. Sofie says:

    Hier geen rijbewijs. Ik grap vaak dat dat de beste beslissing ooit was voor mijn gezondheid.
    Naar school, hobby’s en kleine boodschappen doen we met de (bak)fiets. Aan de rand van de stad wonen heeft echt zijn voordeel.
    Naar het werk ga ik met de trein.

    De man heeft een firmawagen voor de grotere boodschappen, familiebezoeken en uitstapjes. Want 2 treinticketten zijn vaak duurder dan een dagje parking. Begrijpen wie begrijpen kan….

  11. Emmely says:

    Ik heb geen rijbewijs dus autotochtjes maakte ik sowieso alleen als ik met mijn man ergens heen ging. Mijn man heeft jaren een leaseauto gehad en ging daarmee naar zijn werk. Vorig jaar is hij van baan gewisseld en ging van een leaseauto naar volledige vergoeding van reizen met het OV. Hij gaat nu dus met de trein. Sinds oktober hebben we daardoor geen auto meer omdat we die leaseauto eigenlijk heel weinig prive gebruikten. Misschien 2x per maand ofzo. Om een nieuwe auto te kopen en die dan 99% van de tijd ongebruikt voor de deur te laten staan lijkt ons een beetje zonde van het geld. We doen nu dus nog meer met het OV en ik heb sinds kort een elektrische bakfiets. Voor momenten dat het OV echt heel onhandig is huren we nu een auto via Greenwheels, maar dat hebben we nog maar 2x gedaan sinds oktober. Tot nu toe bevalt een autoloos leven dus prima. We wonen wel heel gunstig voor het OV en veel dingen zijn ook op fietsafstand.

  12. Anke says:

    Wij wonen in Gent, zonder wagen, en zijn lid van Cambio: enkele euro’s per maand, en voor familiebezoeken nemen wij voor de grootste afstanden de trein, en dan de laatste kilometers per Cambio-auto (deze staan aan alle grote stations). Vroeger lieten we ons ook oppikken, maar op de duur vonden we dat toch lastig om te blijven vragen (hoewel ze dat nog steeds met de glimlach zouden doen :-p).

  13. ishku says:

    Ge weet dat ge voor het schrapen van een nummerplaat een subsidie kunt krijgen van stad gent voor aankoop elektrische fiets of abonnement van de lijn?

    • Sofinesse says:

      Ja hoor. Maar een elektrische fiets is niet aan de orde en een abonnement met de korting, is nog altijd duurder dan geen abonnement. Je kan het namelijk niet doorgeven, dus dan was het voor ons niet interessant.

  14. Ann Peeters says:

    Ik rijd elke dag 12 km heen en 12km terug naar mijn werk. Kleine bekentenis: ik rijd elektrisch maar ik zou het niet meer kunnen missen 🙂 Af en toe een fietskar erachter voor dochterlief…ook wij besparen hier enorm veel tankbeurten mee uit. Zalig om de file naast mij vlotjes te passeren…dat is mijn dagelijks geluksmomentje 😄

  15. tamara says:

    ik rij elke dag 18km (enkel) naar mijn werk, wel met een elektrische fiets (zou het anders niet uithouden denk ik). De fietsvergoeding die ik daarvoor krijg zetten wij netjes op een afzonderlijke rekening en die gebruiken wij voor ‘toffe’ dingen (eens uit eten gaan, voorschot van de reis, weekendje weg) die dingen zouden we anders misschien ook wel doen maar voor mij voelt het wel leuk dat ik die bijeen gefietst heb. (als het regent of veel waait is dit trouwens voor mij de beste motivatie 😉 )

    We hebben wel 2 auto’s… man werkt 40km van ons huis dus met de fiets geen optie. Ook openbaar vervoer zou niet lukken (met kinderen afzetten en dan nog 2u onderweg…) en die 2de auto jah begin dit jaar stonden we in panne (per totale) en hebben we even gedacht om hem niet te vervangen maar het lukt voor ons niet wij wonen gemiddeld 5a 10km van winkels, hobby’s,… en met 2 dochters van 4 en 6 zie ik mij dat niet te doen.

  16. Vita says:

    Wij wonen in Kortrijk centrum met onze 3 kids (8, 6 en 2j) Hier geen persoonlijke auto. Wel eentje dat we samen aankochten met een ander gezin. De diesel, verzekeringen, taksen, garagist,… verdelen we recht evenredig met het aantal km’s dat elk gezin rijdt per halfjaar.
    Voor de rest: in centrum alles te voet of bakfiets, naar stadsrand met de bakfiets, en voor langere afstanden met de trein.
    Auto nodig voor: bezoek aan schoonouders in Westhoek, containerpark, weekendje, reis,… Gemiddeld autorijden we 200km per maand.
    Wij zouden nooit meer een volledig eigen auto willen! Super gemakkelijk en voordelig hoe het nu is!

  17. SirBotex says:

    Vertegenwoordiger, dus altijd met de auto, tussen de 60 en 70 000km per jaar. En gelukkig rijd ik écht graag 🙂

  18. Dat vrijer voelen zonder auto herken ik helemaal. Wij gaan ondertussen 2,5 jaar volledig autoloos door het leven en ik ben daar nog altijd superblij mee. We wonen natuurlijk ook wel op een plek waar we goede verbindingen met het openbaar vervoer hebben, de afstand tot ons werk (vrij) kort is (ben zelf een kwartiertje enkel onderweg met de fiets) en er opties zijn om, indien nodig, een auto te huren, maar dat was ook een bewuste keuze.
    Misschien dat het moeilijker gaat worden eens we (een) kind(eren) hebben, maar eigenlijk denk ik dat dat wel zal meevallen. Dat het Zwitserse trein- en bussysteem supergoed werkt, helpt natuurlijk ook wel 🙂
    Oh en trouwens, dat volledig met de fiets naar Kortrijk gaan is misschien nu nog te ver, maar misschien lukt het ooit wel om de ene dag op te rijden en de andere dag terug. Zou ook al zalig zijn, toch? 🙂

  19. pieke says:

    hier ook geen auto meer. het geld wat we daarmee besparen zit in het potje ‘mobiliteit’.
    dat potje wordt gebruikt voor de huur van een deelauto, de soms toch wel serieus dure treintickets en wellicht nog wel eens een huur auto om mee op vakantie te gaan. besparen nog steeds veel geld, maar dit incidenteel hoge kosten doen door die reservering veel minder pijn.

  20. Leen says:

    Ik heb bewust altijd gezocht naar een job in/rond Leuven. In den beginne omdat ik geeneens een rijbewijs had, nu omdat ik (nog steeds) een hekel heb aan autorijden en elke dag in de file staan me de ergste nachtmerrie lijkt. Ik heb de vrijheid om met de bus te gaan (maar enkel als ‘t echt moet want mijn buslijn is een sardineblik tijdens het spitsuur) of met de fiets, een kleine 5km enkel met de helft ervan langs velden. Ik heb dus niks te klagen momenteel 🙂

Leave a Reply to Ann Peeters Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *