Pendelpret.

Een nieuwe job, het is toch nogal wat. Een nieuwe omgeving, nieuwe mensen, een totaal nieuwe inhoud, van “de privé” naar het (hoger) onderwijs, van Antwerpen naar West-Vlaanderen…Het is pittig, dat kan ik u wel zeggen. Gelukkig ben ik terecht gekomen in het allerliefste team en in een supertoffe opleiding (ter info: inschrijven kan nog! Journalistiek Howest!)

Ook mijn mobiliteit is grondig veranderd. Ik droom er al jaren van om met de fiets te gaan werken, maar helaas is Kortrijk-Gent net te ver, zelfs met een elektrische fiets. Ik geloof dat ik op mijn sollicitatiegesprek al gevraagd heb of de verbinding ook vlot met de trein te doen was. Want ik wil onze tweede auto – die de laatste jaren voor 95% voor woon-werk-verkeer werd gebruikt – heel graag buiten sjotten.

Mijn traject ziet er ongeveer zo uit:

1.Thuis – station Gent: ongeveer 3km (fiets)

2.Gent – Kortrijk: halfuurtje trein

3.Station Kortrijk – campus The Square: ongeveer 3km (fiets)

En wat hebben we heleerd na twee weken treinen? (Heleerd he, want ik werk nu in West-Vlaanderen)

  • Alle clichés over de NMBS zijn waar. Ik mocht al kennis maken met twee afgeschafte treinen en verschillende (lichte) vertragingen. Niet slecht op twee weken, waarvan ook twee thuiswerkdagen.
  • Ik ben langer onderweg dan met de auto MAAR ik krijg daar wel veel voor in de plaats:
  • Op de trein kan ik werken, lezen, dromen, instagrammen…Dat halfuurtje vliegt voorbij. Ik ben ook echt absoluut geen autofan. Omdat Tom (voorlopig) niet kan autorijden met zijn kapotte arm, vallen alle ‘verplichte’ ritten op mij. Ik ben zo blij als een klein kind dat ik nu voor mijn werk niet meer hoef te rijden. Hemels! (Ik mis alleen de radio onderweg, maar daar zijn natuurlijk wel oplossingen voor)
  • Werkpuntje: overvolle spitstreinen én onwelriekende medepassagiers. Dat is echt niet geestig.
  • Op de fiets kan ik FIETSEN. Hoera! Fietsen ontspant mij zo hard, dus die 12km per dag doen echt deugd. Vier keer per dag een kwartiertje fietsen: de max. (En uiteraard gaat er nog drash en sneeuw en wind aan te pas komen, maar ik ben niet van plastic. Ik kan daar tegen) – Ik hoop uiteraard dat strakke bil-, bekkenbodem- en kuitspieren wel snel zullen volgen.

  • Ik moet wel dringend fietstassen kopen, want mijn rugzak is handig en mooi maar geeft me ook een zweetrug én pijn. Het staat op de to-do-list.
  • Want het enige nadeel vind ik: sleuren met je gerief. Dat is gewoon ambetant.

  • Maxi-rokken zijn trouwens een potentieel moordwapen op de fiets. Er is een exemplaar gesneuveld toen dat verstrikt raakte tussen de rem. Ik heb het uiteindelijk moeten losscheuren, for real. (Maar beter dan in mijn onderbroek op de trein, dat wel)
  • Ik heb het vestimentair drama uitgebreid gedeeld op mijn IGstories en volgende oplossingen zijn aangereikt: 1. Rok vastmaken met een rekker tijdens het fietsen (optie) – 2.Fietsen met een broek en switchen bij aankomst (maar dat is dus nog meer bagage) – 3. Nooit meer maxi-rokken dragen/overschakelen op comfy kleren (zijde zot?!)

  • Ik heb de app van de NMBS meteen geïnstalleerd. Ik moet nu nog leren om er effectief naar te kijken.
  • De dubbeldekfietsrekken in Gent St Pieters zorgen voor menig blauwe kunstwerken op mijn lijf. So far al zwaar gestoten aan: hoofd, voet, kuit en arm.
  • Gesprekken afluisteren van andere mensen is gewoon tof. Ik ga daar niet onnozel over doen.

Maar ge wilt nu natuurlijk weten of mijn Opel Corsa al te koop is?

Het is absoluut het plan om op termijn die tweede auto weg te doen, maar voorlopig mag hij nog eventjes blijven. Ook al staat hij redelijk werkloos voor de deur, zo’n grote beslissing moet grondig geëvalueerd worden. Ik heb voorlopig maar een jaarcontract, de verzekering én belastingen zijn net betaald én het schooljaar is nog niet echt begonnen (er zijn nog geen studenten bedoel ik) – even een academiejaartje afwachten dus. Maar uiteindelijk is dat absoluut het plan.

Ik frustreer mij wel elke dag over het concept fietsslot. Het ligt waarschijnlijk aan mijn lompigheid, maar het kan soms vijf minuten duren voor ik dat openkrijg. Kunnen ze zo niets verzinnen dat ik gewoon kan ‘biepen’?

Allez, ge weet wel, zoals bij een auto.

 

 

This entry was posted in Want zo ben ik, Werk. Bookmark the permalink.

33 Responses to Pendelpret.

  1. Anneleen says:

    Fietsslot: investeren in een Abus, en dan niet de goedkoopste. Echt goed gerief, slot vlot te bedienen. Er zijn waarschijnlijk nog andere goeie merken, misschien eens proberen bij een fietswinkel, mocht je tijd hebben.

  2. Marijke says:

    Oh, ik luister ook graag gesprekken af tijdens het pendelen. En nog een irritatie :snurkende medereizigers

    • Katrijn says:

      … OF medepassagiers die hun nagels knippen in de trein! Dat is voor mij bij uitstek het allervooste.

      • Klara says:

        Jaaaa, die nagels! Ik snap dat niet! Doe dat thuis waar niemand u ziet en ge de boel kunt opruimen! Ik kom dat maandelijks tegen op de trein en ik vind het degoutant.

  3. mie says:

    Heb je dan 2 fietsen ? Of gebruik je een deelfiets ?

    • Sofinesse says:

      Ik gebruik in Gent mijn eigen fiets. En in Kortrijk heb ik een fiets van Howest. Voor een symbolisch bedrag mag ik daar een jaartje mee fietsen. Dus twee fietsen inderdaad!

  4. Clodette says:

    In West-Vlaanderen zeggen we nochtans ook “geleerd”, hoor.

  5. Goofball says:

    ‘k moest gisteren voor een vergadering naar Groot-Bijgaarden. ‘k vrees dat ik toch voor auto gekozen heb toen ik zag dat totaaltijd van openbaar vervoer traject toch langer zou zijn dan mijn traject incl file. Niet goed eh.

  6. Nancy says:

    Lachen met West-Vlamingen is gemakkelijk he….

    • Sofinesse says:

      Ik heb er eentje in huis en die kan daar perfect tegen. Ik word thuis equally belachelijk gemaakt met het feit dat ik een Antwerpenaar ben (not!) én met de manier waarop ik kip en vis uitspreek :). Lachen is gezond!

      • Nancy says:

        Lachen is gezond, maar op uw blog klaag je nogal veel.

        • Sofinesse says:

          Ten eerste: niemand verplicht je om hier te komen lezen, toch?

          Ten tweede: het is mij blog, ik mag hier zeggen wat ik wil. Het is tevens mijn uitlaatklep. Maar ik gooi het openbaar, dus dat betekent ook dat ik commentaar moet kunnen verdragen. Dat lukt.

          Ten derde: ik vrees dat je mijn stijl niet helemaal goed doorhebt als dit moeilijk valt. Maar dat is allemaal ok!

          Fijne dag Nancy! De zon schijnt!

          • Eva says:

            Ze heet niet voor niks NANCY natuurlijk 😀

          • Nancy says:

            Ah Eva ga je je ook mengen ? Ik had het tegen Sofinesse. Zij mag schrijven wat ze wil, ik mag reageren wat ik wil. Maar heel goed kan ze er toch niet tegen precies….

          • Veerle says:

            Nancy, ik vind dat Sofinesse er net heel goed op reageert om eerlijk te zijn. Ik ben trouwens ook West-Vlaming en wat kan mij het schelen dat er al eens gelachen wordt met mijn accent. Ik doe er zelf aan mee.

            Wie is er nu snel op haar tenen getrapt?

          • Nancy says:

            Ik ben ook heel eerlijk, maar mag blijkbaar niet schrijven wat ik denk. Ben niet rap op mijn tenen getrapt, ik deed enkel een vaststelling dat het gemakkelijk is om te lachen met West Vlamingen. Tsja…. ps Sofinesse is waarschijnlijk nog in de leer geweest bij Piet Huysentruyt.

          • Tuinfee says:

            Ik ben zelf een “aangespoelde” West-Vlaming in Gent en ik kan heel goed lachen met de typische mopjes over West-Vlamingen, ik doe er zelfs duchtig aan mee!

        • L. says:

          Haha, nog iemand die moet lachen met Nancy haar opmerking over Piet? Grappig toch dat sommige mensen humor niet kunnen vatten. Uiteraard, Nancy, verwees Sofie met haar “wat hebben we heleerd?” naar de Piet. Iedereen die zijn programma ooit gezien heeft, had die verwijzing meteen door.

  7. Ludo Bruggeman says:

    Hey wat een goed idee, dat biepen zoals bij een auto… zeker de moeite waard om eens te opperen bij fietsfabrikanten of veiligheidsslotenfabrikanten vind ik.
    Zou tevens ook thuis wel handiger zijn dan dat gedoe met die sleutels…
    Trouwens leuke blog weeral, fijn geschreven en leest vlot ook.
    Kan je geen colums schrijven in bepaalde weekbladen?
    Zou je zeker goed afgaan denk ik.
    Fijn weekend

    • Sofinesse says:

      Ik zou heel graag een column schrijven, maar ze komen dat niet zomaar brengen he :). Er zijn veel goeie pennen in Vlaanderen!

  8. Klara says:

    Tip: hou een reservejeans en een paar droge sokken (en schoenen, als je die thuis kan missen) bij op uw werk. ‘s Avonds uitgeregend thuiskomen is niks, maar ‘s morgens uitgeregend op uw werk aankomen met doornatte schoenen en zo’n loodzware regenjeans en dat nog een hele dag moeten aanhouden (en in jouw geval: mee voor de klas staan *slik*) is echt geen pretje.

  9. Isabel says:

    Als je husband terug gaat toeren (lees werken) met de wagen zal je de 2de wagen waarschijnlijk nog nodig hebben voor boodschappen of Basiel en Felix die beginnen sporten of andere naschoolse activiteiten doen, enz…
    Tenzij dat nog kan zonder natuurlijk, dan kan dat ook met de fiets 🙂
    Het klinkt goed en groen met 1 wagen, maar als je 2 kids hebt in de groei, dan zou ik die wagen zeker houden!
    Maar die gespierde benen zien we zeker en vast weldra.
    Veel “h”eluk, want West-Vlaamse. 😉

    • Sofinesse says:

      Ik had die tweede wagen voor die andere activiteiten ook niet nodig in het verleden, was echt alleen om van en naar het werk te rijden. We wonen midden in de stad, dus we doen heel veel te voet en met de fiets. Dus op dat vlak is het misschien soms wel gemakkelijk, maar vooral luxe. En makkelijk een andere manier te bedenken.

  10. T. says:

    Steek je tweede auto in een deelsysteem? Dan verdien je er nog centjes aan. Meer info bij bv. http://www.degage.be

    • Sofinesse says:

      Hmmm. Ik ben daar geen fan van eigenlijk. Iemand gaf me via IG de tip om hem tijdelijk uit het verkeer te halen en de platen in te dienen, en dat ga ik eerst eens uitzoeken. Maar ik had er zelf ook al aan gedacht!

      • Anneleen says:

        Stad Gent geeft nog premies als je je auto weg doet: https://klimaat.stad.gent/nl/subsidies-milieuvriendelijke-mobiliteit

      • Goofball says:

        tof idee, maar ga je dan geen parkeerprobleem hebben? ‘k vermoed dat je met bewonerskaart parkeert?? Dan heb je wel nummerplaten nodig. Tenzij je hem ergens elders mag stallen.

      • Barbara says:

        Mag ik vragen waarom je er niet zo’n fan van bent? Ik overweeg het wel (de auto staat hier ook vaak een ganse week geparkeerd voor de deur) maar wil ook wel niets over het hoofd zien.

        • Sofinesse says:

          Goh. Ik vind het op zich een topsysteem. Maar ik ben toch ook ongerust. Ook al is dat allemaal geregeld, wat als er iets misgaat? Als ik zie hoe moeilijk dat al is als je zelf aan het stuur zit, dan wil ik er niet bij nadenken wat er bij komt kijken als het iemand anders is. Ik geloof ook niet dat je het er echt helemaal uithaalt. Een auto die rijdt, is elke dag minder waard. De optie verkopen klinkt hier steeds aanlokkelijker 🙂

  11. pieke says:

    ik deed mijn auto ook weg en dat gaat prima. ook als het regent en als de kinderen overal en nergens moeten zijn. Dat kan namelijk nog steeds op de fiets, ook al ben ik heus niet blij als ik nat word, ik hoef er ook niet over na te denken, tis gewoon hoe dan ook fietsen.
    en als de planning zo is dat het echt allemaal niet past, neemt mijn man een dag de trein en gebruik ik de leaseauto.

  12. josie says:

    Ben je niet bang dat je fiets gestolen wordt aan het station? Ik ben ook pas beginnen fietsen en heb meteen een abo voor de bewaakte fietsenstalling gekocht. Maar voor de rest ook fan van dagelijks 2 kwartiertjes fietsen 🙂 En de trein, ja, het is altijd een beetje reizen zeker…

    • Sofinesse says:

      Goh, ik zet mijn fiets in de ondergrondse stalling. Hij staat daar netjes tussen duizenden andere fietsen. En het is geen topmodel, dus ik denk dat het wel meevalt. Je kan dat natuurlijk nooit uitsluiten, maar ik waag het er op. En met mij duizenden anderen duidelijk 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *