De blooper van Bloomon

Ik ben een bloemenmeisje. Ik word ongelooflijk gelukkig van bloemen in huis. Het is een grote schande dat er in veel supermarkten bloemen aan de kassa liggen, want ik kan daar amper aan weerstaan. Long story short: bloemen zijn de x-factor van mijn huis.

Voor mijn verjaardag kreeg ik een bloomonpakket van mijn lief. Het was om verschillende redenen al de leukste verjaardag in jaren, maar die meneer van Bubblepost met zijn bos bloemen maakte het helemaal perfect.

Ik heb ook de volle twee weken genoten van het boeket. De instructies gevolgd en af en toe een verlept bloempje verwijderd, maar er was altijd genoeg over om van te genieten. De vaas die er die keer bij zat (promotie!) maakte het plaatje helemaal compleet.

Mijn lief kreeg automatisch de vraag om van die eenmalige keer een abonnement te maken, en na een paar dagen twijfelen vond ik dat wel een goed idee. Elke maand een boeket om mijn bureau op te fleuren. Want dat werkt gewoon zoveel beter met bloemen als gezelschapsdame. En stel dat er klanten komen, dan  kijken die misschien naast de rommel omdat ze op een mooi boeket kunnen kijken. Win-win.

En dag voor de eerste levering kreeg ik volgende sms:

“Beste Sofie, morgen staat jouw levering gepland tussen 19u45 en 20u45. Geniet van de bloemen! Groeten van bloomon.”

Het kwam een beetje slecht uit dat Tom niet thuis was die avond, want 20u45 is ver voorbij mijn bedtijd. Toen er om 21u nog altijd niemand aan de deur was geweest, ben ik maar gaan slapen. Ik moet om 3u40 opstaan, ik kon het echt niet langer trekken. Bovendien zijn de enige tijdslots die je kan kiezen tussen 9u-18u of tussen 18u-22u. Dat is wel een hele grote gijzeling aan je huis, daar kan best iets aan gebeuren bloomon.

Om 22u heb ik weer een bericht gekregen, met de volgende woorden.

Ik stond aan de grond genageld. Want ik was wel thuis. En het klinkt natuurlijk wel nobel dat ze je bloemen doneren aan een nabijgelegen ziekenhuis, maar ik kon er toch niet echt mee lachen. Als ik een ander pakketje aan huis laat leveren, ben ik dat ook niet kwijt als ik op het afgesproken uur de deur niet open doe. Ze waren er trouwens ook niet op het afgesproken tijdstip en persoonlijk vind ik 22u echt geen uur meer om dingen aan de deur te leveren. Maar dat ligt misschien aan mijn speciaal bioritme. Alhoewel, mijn buren hebben duidelijk ook niet open gedaan.

Geen bloemen dus die maand, en de compensatie heb ik ook nog niet ontvangen. Toen daarna ook nog de vaas op de meest bizarre manier kapot ging, was het me helemaal beu. Mijn vrienden spreken over een Sofietje doen als het over lompe dingen gaat, maar ik zweer dat ik er dit keer niets mee te maken heb. De vaas stond namelijk gewoon bij de vazen. Ik heb ze niet aangeraakt, en ik zou ook niet weten hoe ik zo een schadegeval zou kunnen veroorzaken.

Bon, gisteren was het weer zover. De bloemen zijn geleverd en ik vind ze deze keer zelfs niet echt mooi. Misschien omdat ik een beetje boos ben op bloomon.be, omdat ze twee keer gedaan hebben alsof hun neus bloedt.

Vermoedelijk ga ik het abonnement dus stopzetten. Want hoewel de bloemen van geweldige kwaliteit zijn en ik grote fan ben van het concept, vind ik hun dienstverlening echt ondermaats. En kan ik misschien beter de lokale bloemeneconomie steunen.

Jammer wel, want ik heb nog veel werk dat veel lekkerder ging werken met bloemen.

(En wat is dat ook met die lange stengel joh, op wat slaagt dat?)

 

Aanvulling: Een week later kreeg ik telefoon van Bloomon. Ze zitten verveeld met de zaak *roloog* en bieden me een nieuwe bos bloemen en vaas aan. Ze hadden de helft van het bedrag wel teruggestort, maar zich vergist met de komma. Daardoor was er maar 13 cent teruggestort. Maar goed, bedankt Bloomon, misschien kunnen we vriendjes blijven. *kipoog* 

This entry was posted in Er zijn zo van die dingen, Thuis en al. Bookmark the permalink.

18 Responses to De blooper van Bloomon

  1. Saskaya says:

    Ik vind het echt gek. Ik heb twee keer contact opgenomen met Bloomon via een privébericht, en twee keer quasi meteen antwoord en een mooie oplossing van het probleem.

    De bloemen zelf vind ik ook niet altijd even mooi. En de leveringstijd is inderdaad onhandig, maar ik laat het pakket standaard afleveren bij mijn ouders omdat die sowieso thuis zijn – en ik heb een vermelding op mijn account dat ze indien toch afwezig mogen plaatsen onder de carport (wat ook al eens netjes opgevolgd werd). Misschien handiger om een alternatieve leveringsplek te zoeken?

  2. mamadammeke says:

    Ik volgde je problemen met Bloomon al wat op IG.
    Ikzelf kan gewoon niet zoveel geld geven aan snijbloemen, ik heb dan liever een schone orchidee die jaren meegaat, of een schone bloemenstruik in den hof.
    En ik meost geweldig lachen met je laatste zin :p

  3. Elke says:

    Het lijkt inderdaad wel nobel dat die bloemen aan het ziekenhuis gegeven worden, maar als je het doortrekt naar andere leveringen zou ik ook echt niet blij worden als ze een klerenbestelling in een kledingcontainer zouden deponeren of een boekenbestelling afgeven in de bibliotheek.
    Ik heb een tijdje geleden ook getwijfeld over Bloomon (want verse bloemen in huis zijn gewoon zalig) maar vond het best duur en nu ik dit zo lees, blijf ik de mijne maar gewoon halen op de zaterdagmarkt!

  4. Evi says:

    Jeetje, het klinkt inderdaad wel nobel dat je bloemen gedoneerd worden maar ik zou er zelf niet echt met kunnen lachen. Ik had nu wel verwacht dat ze iets klantvriendelijker zouden zijn daar bij Bloomon.

  5. vee says:

    ge kunt het dus wel superamusant vertellen….

  6. Maartje says:

    Dat vind ik nu zo sneu voor bloomon – ze pakken het allemaal anders aan, ecologisch, lokaal, met een filantropische link. Dat van die ziekenhuizen staat op hun website, dat had je kunnen weten. Maar omdat het je niet aanstaat staat dat hier voor het hele internet te lezen, in een negatieve review. Zo erg. Voor ondernemers is dat een bittere pil, sta je daar wel voldoende bij stil?

    • Romina says:

      Ha neen, he. Zo gaan we niet doen. Als bloggers positief reviewen zijn ze omgekocht en doen ze het negatief maken ze een bedrijf kapot. How about: Ze zegt gewoon de waarheid. Je levert op een afgesproken tijdstip en als je als bedrijf zelf dat tijdstip niet nakomt, en dus tekort schiet, doneer je de bloemen? Ik dacht het niet, neen. Betalende klanten blijven betalende klanten en die hoor je tevreden te houden, dat geldt voor het frituur achter de hoek, Blooming en zelfs de Ikea.

      Sofie: durft het niet u hier iets van aan te trekken.

    • Sofinesse says:

      Uiteraard, het is een heel bewuste post. Zij vragen ook duidelijk om hun bloemen te delen op social media, wat ik met veel enthousiasme heb gedaan de eerste keer. Ze trekken zelf die -open- kaart, dus als ze het dan tot twee maal toe nalaten om te reageren, dan deel ik mijn ervaring op het internet. Ik zet hun positieve kanten ook in de verf, namelijk dat hun boeket mooi vers blijft en er (doorgaans) geweldig uitziet. Op hun website zeggen ze “hippe boeketten, die geleverd worden wanneer jij het wil”. Dat vind ik licht bedrog, als je met zo’n gigantische tijdsslots werkt. Ik begrijp best dat het niet makkelijk is om die altijd te respecteren, maar 22u is echt onmogelijk voor mij. Hun marketingbudget ligt duidelijk hoog, misschien hadden ze iets meer moeten opzij leggen voor dienst na verkoop? De prijs is er ook niet naast, dus ik verwacht meer. Zelf een dochter van een kleine zelfstandige trouwens.

      • Veerle says:

        Niks mis mee, neen. Je geeft feitelijke informatie. En ik vind het eerlijk gezegd een opluchting eens een negatieve review te lezen tussen al die positieve – niet op jouw blog, dan.

        Ik heb al vaak overwogen om zo’n abonnement te nemen, maar vind het toch wat duur. En nu ik je review las, heb ik de knoop doorgehakt: ik ga het niet wagen. 🙂

  7. Inge says:

    Ik verdenk je ervan met een negatieve review een compensatie uit de brand te willen slepen…

    • Veerle says:

      Ja, maar zo kan niemand iets goed doen, hé! Iemand die positief blogt, doet dat niet gemeend. En iemand die negatief blogt, doet dat met de hoop op compensatie.

      Laten we het zo stellen: als we ons kunnen vinden in de argumenten, kunnen we die een rol laten spelen in ons eigen koopgedrag. En anders niet.

    • Sofinesse says:

      Ik heb bijna 30 euro betaald voor een boeket dat ik niet gezien heb, dus ja, ik heb ook wel recht op compensatie vind ik. Al op zijn minst wat ze beloofd hebben in hun sms.

  8. karlien says:

    Ik moét hier toch even op reageren.
    Ik las ‘ecologisch’ maar dat zijn ze in geen geval. Ze werken met kwekers die best wat uren rijden van Vlaanderen liggen, die wél pesticiden gebruiken, en transporteren vervolgens hun bloemen ook nog overal rond, tot 22h ‘s avonds. Als je er wat van kent merk je ook dat er soorten tussen zitten die niet in dat seizoen bloeien in ons klimaat. Als je even doorvraagt op hun eigen chatservice geven ze dat ook grif toe.
    Wil je echt ecologische bloemen, ga eens ten rade bij plukweides of Bluet (in Gent).

  9. Liesellove says:

    Ik ben al lang niet meer tevreden over hen en heb mijn leveringen stop gezet. Nu koop ik gewoon mooie bloemen als ik er zin in heb en tegenwoordig kan je dergelijke boeketten makkelijk zelf samen stellen. Meestal ook nog voor veel minder van de prijs 😉
    Maar het is er idd een beetje over dat ze het doneren aan het ziekenhuis… allemaal goed en wel maar een volledige terugbetaling zou dan wel mogen!

  10. Els L. says:

    Jammer dat het zo gelopen is want idd voor die prijs verwacht je toch wel wat service.
    Ik koop en kies mijn bloemen zelf op de markt, in bloemenwinkel (en nog goedkoper ook ).

  11. Bloomon says:

    Hoi Sofie,

    Wat jammer om te lezen dat je wat teleurgesteld bent! Zou je ons misschien willen bellen op 07 848 06 89 of een mailtje willen sturen naar service@bloomon.be? We lossen dit graag met je op. Immers, als jij blij bent zijn wij ook blij!

    Groeten van bloomon

  12. Simonne says:

    En hier gaan we weer *roloog*

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *