Pas op, ik begrijp dat wegen onderhouden moeten worden en ik ben ongelooflijk blij dat het ook gebeurt. Alleen begrijp ik de spreiding ervan niet altijd even goed. (De financiering ook niet altijd, waarom voeren wij niet zo’n ding in dat je moet kopen als je bv door Oostenrijk rijdt? Of is dat te kort door de bocht. Misschien. Waarschijnlijk.) Ik woon al meer dan tien jaar in het fantastische Gent en rij al meer dan zeven jaar elke dag naar Antwerpen. Maar sinds kort een paar maanden is het wel heel moeilijk om mijn stad uit te rijden. (‘In’ gaat nog net iets vlotter, maar ‘uit’ is echt een ramp.)

Voor u mij veroordeelt omdat ik een verschrikkelijke ecologische voetdruk nalaat door elke dag zoveel kilometers te vreten: ik heb echt geen andere keuze. Eén van mijn dromen: met de fiets gaan werken. Maar radiostations in Vlaanderen liggen nu eenmaal in Brussel of Antwerpen, dus ik moet me sowieso gigantisch verplaatsen. Het is bovendien geen job waarbij je veel eisen kan stellen of thuis kan werken, dus ik moet echt naar Antwerpen. Ik ben dolblij met mijn job, dus we doen dat. Ik zou natuurlijk ook van Gent naar Antwerpen kunnen verhuizen, maar u begrijpt dat er andere dingen meespelen zoals vrienden, familie, het werk van je partner, je goed voelen waar je woont, een baksteen in de maag en ga zo maar door. Mijn geliefde stad verlaten voor mijn job: voor mij (en voor mijn gezin) echt een brug te ver.

Openbaar vervoer is – jammer genoeg – echt geen optie. Er ligt nochtans een spoorweg naast Nostalgie. Moest ik de trein nemen, dan zou ik op een bepaald moment kunnen zwaaien naar mijn bureau. Heel jammer dat het vanaf dat punt nog meer dan een halfuur duurt voor ik ook effectief op dat bureau zou aankomen. (Trein rijdt namelijk sowieso eerst naar A’pen Centraal, waar ik dan de tram zou moeten terugnemen richting Linkeroever.) Bovendien begin ik op een uur te werken, waarop het openbaar vervoer nog maar net wakker wordt. Ik zou er dus nooit op tijd geraken, laat staan dat ik me er bij zou neerleggen dat ik dagelijks dubbel zo lang onderweg zou zijn. Het zou met openbaar vervoer naar de 3 à 4 uur pendelen gaan, terwijl het nu schommelt tussen 1u30 en 2u  – op normale dagen. Dat vind ik al meer dan genoeg. Ik betaal me werkelijk blauw (als ik alles van een heel jaar autokosten samen tel, dan is het meer dan 1/3 van mijn loon. En de auto wordt ALLEEN maar gebruikt om te gaan werken) aan mijn eigen mobiliteit, maar hoe graag ik ook zou willen, het kan niet anders. (En hoe hou ik mijn hart vast voor de aangekondigde stijgende dieselprijzen, oh boy). Op zich is het hier even naast de kwestie.

Want ik wou eigenlijk een potje zagen over de wegenwerken in en rond Gent. Ik woon in de Brugse Poort en moet ’s morgens voor dag en dauw zo snel mogelijk op de E17 richting A’pen geraken. Dat kostte me vroeger (let wel: om 5u) precies 7 minuten. Via de coupure naar de Zuid, om daar vlot de E17 op te rijden. Die weg kan ik nog minstens tot eind oktober niet gebruiken, want de B401 wordt gesaneerd. Alle begrip voor natuurlijk, maar op- en afrit Gent Centrum is dus een paar maanden buiten gebruik.

Wel jammer dat er op hetzelfde moment ook gewerkt wordt aan de volgende afrit: Gentbrugge. Ik weet niet precies wat ze daar allemaal doen (de situatie wisselt ook wel eens), maar ook daar geen vlotte doorstroming.

Het andere alternatief vanuit de Brugse Poort is via de Muide. Maar helaas, ook daar werken. De Gasmeterlaan en Nieuwevaart liggen al maanden in het stof, sinds een paar weken is de Nieuwevaartbrug ook volledig afgesloten. Als ik dus via de Muide wil rijden (de enige vlotte weg op dit moment), moet ik omrijden via de Begijnhoflaan. Die kan ik deze week ook alleen via een omweg bereiken, want de Bevrijdingslaan ligt eveneens toe. Geen drama allemaal. Wel lastig dat als ik dan uiteindelijk op de R4 arriveer langs de Weba, ik opnieuw in werken zit. Tot mei 2015 gaat het daar over versmalde rijstroken. Zucht.

Ik kan eventueel ook de grote omweg via de R4 – E40 – R4 – E17 nemen, maar dat kost me elke dag nog meer kilometers (en dus geld) en tijd (en dus stress). Dat is echt een gigantische omweg.

Ik vergeet hier trouwens nog een heleboel werven (werkelijk, de halve stad ligt open), maar dit zijn diegene waar ik persoonlijk het meeste last van heb. ’s Avonds kan ik de nieuwe afrit aan de Coca-Cola nemen naar de R4 (richting Eeklo), maar daar is geen oprit-alternatief. En ik heb begin hier ook niet te zagen over de uren die ik deze week al verloren ben op de E17 rond Sint Niklaas, want ik begrijp volledig dat een wegdek vernieuwd moet worden.

Ik wou het allemaal gewoon even kwijt. Dat er wat begrip is voor mensen die niet anders kunnen dan met de auto te gaan werken, ook al is dat een dure en onaangename keuze. Dat ze in het vervolg misschien niet alles tegelijkertijd dicht gooien. Of zitten we nu voor de komende 20 jaar safe?