Pitspoesverslag: Sofie rijdt een week met een Audi A3 met Connect systeem.

Het is nu niet  dat ik een autofreak ben. Ik weet niks van pk’s en cilinderinhoud. Maar ik rij wel elke dag 120 km op de Vlaamse wegen, ik kan u dus wel heel veel vertellen over hoe een auto voelt. En wat ik vind dat hij (of zij, zo u wil) moet kunnen. Geen technische termen, but feeling.

Dus toen de reclameregie mij vroeg om een paar dagen met een Audi A3 rond de rijden en het nieuwe Connect-systeem te testen, moest ik daar niet zo lang over nadenken. Een auto met snufjes, dear Lord, laat maar komen.

Ik mocht dus vorige week mijn perswagen gaan ophalen, in een zotte garage in Kortenberg. Met een uitgebreide uitleg over het Connect-systeem, want daar ging het uiteraard om.

Ik kan dat kort samenvatten: een zot systeem. Er is nog wat werk aan (ik kon mijn sjieke Iphone 5 bijvoorbeeld niet inpluggen, omdat er alleen een ingang voor een ‘oude’ was. Om maar iets te zeggen), maar als u de wagen veel nodig hebt voor uw werk en het af en toe een beetje moet doorgaan als kantoor, dan zou ik dit hebbeding bestellen. (Of uw baas dat laten doen, dan moet uw portemonnee niet zoveel afzien)

Maar ik zei dus, een zot systeem. En dat bedoel ik ook. Met de gps kan je echt te gekke dingen doen. Je kan je bestemming bv. bekijken op google earth en google streetview. Als je stilstaat aan een rood licht, dan zoomt hij automatisch in. Bovendien heb je twee handige schermen. Een basic scherm knal in je dashboard (daar zo tussen je stuur) en ook nog een fancy uitschuifbaar systeem, boven de versnellingspook. Megacool. En ik noem nu maar wat basic dingen op, maar je kan je gemakkelijk een uur amuseren met uit te zoeken wat dat ding nog allemaal kan. Je kan tankstations zoeken (met de prijzen!), uurschema’s van treinen en vliegtuigen, bezienswaardigheden, restaurants. Whatever you want. Allemaal in de auto. En om even in mijn business te blijven, je kan ook online naar alle radiostations in de hele wereld luisteren via een simpele knop (ik heb zo Gay FM ontdekt, pretty cool) en babbelen tegen de auto. Als je goed je best doet, volgt hij je bevelen op.

Als je een account aanmaakt op myAudi, wordt je auto ook echt een kleine computer. Er zit een SIM-kaart in, dus ik lieg niet. Er kunnen 8 mensen op het wifi-netwerk van de auto, je kan thuis al je gps-bestemmingen voor de volgende dag (of week of reis) ingeven en doorsturen naar je auto, je kan muziek importeren, foto’s. Noem maar op. Er is zelfs een connectie mogelijk met je Twitter en facebook (op het gps-scherm). Voor alle duidelijkheid, die dingen werken alleen als je stilstaat. Veiligheid en al, toch niet onbelangrijk. (En ik heb maar een heel klein beetje hulp van mijn IT-lief nodig gehad, om het allemaal te installeren. Het is wat zoeken, maar wie zoekt, die vindt)

Als je veel in de auto zit en vooral af en toe moet wachten (bij klanten of zo), dan lijkt me dit echt een superhandig systeem. Je auto wordt zo heel gemakkelijk een office. En zelfs als je dat niet vaak echt nodig hebt, dan is het nog altijd heel cool. Maar we moeten daar eerlijk in zijn, ook duur. De basisversie van deze auto (A3 Ambiente) kost een dikke 24.000 euro, met alle snufjes die er op nu op staan, wordt dat bijna 37.000 euro. Dat is veel geld. Maar bon, als je in de mogelijkheid bent, laat het dan rollen zou ik zeggen.

Een A3 driedeurs is trouwens echt een business en/of sportieve auto. Ge moet niet proberen om daar een gezin in te stoppen. Pas op, dat gaat. Maar het is niet bepaald handig om een kind-in-kinderstoel te installeren in dat model. Maar dat is ook niet de bedoeling. Ik heb mij de voorbije week op de baan gedragen als een zakenvrouw met een Audi A3, niet als Sofie met een baby van 9 maanden die naar Ikea moet. En misschien heb ik dat alleen maar gedroomd, maar ik kreeg gelijk meer respect van de andere chauffeurs dan wanneer ik mijn Corsa ergens probeer tussen te wringen.

De auto heeft trouwens nog wel heel veel andere snufjes om bij te duizelen. Zet u even, hij kan zichzelf parkeren. Dat heeft u goed gelezen ja. Hij. Kan. Zichzelf. Parkeren. Geweldig scary om dat voor het eerst te doen, maar wel heel wijs. (En als ik dat systeem acht jaar geleden had gehad, dan had ik mijn rij-examen misschien zonder kalmeerpillen kunnen doen, wie weet).

Het navigatie-systeem heeft ook een touch-pad. Ik weet niet hoe ik dat anders moet omschrijven, maar ge kunt daar dus op tekenen. Wil je bijvoorbeeld naar Gent rijden, dan schrijf je met je vinger een G. En dan herkent de auto dat. Maar u had al door dat het een slimme auto was, niet?

Hij heeft ook een dode-hoeklicht. Dat vind ik echt een gerief. Als een auto je zijdelings passeert, dan licht er een lichtje op aan de spiegel. En weet je dus, hola, opletten, er passeert iemand mijn dode hoek. Ik hoop dat ze dat snel standaard in elke auto installeren, want dat is gewoon een pak veiliger.

Ik was deze week ook een klein beetje minder boos op het weer. Dat komt omdat mijn tijdelijke bolide ook zetelverwarming had, en dat is echt te geweldig. Maar serieus, geweldig.

U zal er waarschijnlijk niet van schrikken, maar het heeft toch een beetje pijn gedaan om hem weer af te geven. Als ik geld en een oprit zou hebben (en geen kinderen met kinderstoel), dan stond er een Audi A3 op.

Al moet er me toch ook iets van het hart. Doe eens iets aan de gps-stem, jongens. Een irritante, slechte Nederlandse stem. Ik wil het niet luidop zeggen, maar dit is toch een open sollicitatie om het beter te doen. Beste mensen van Audi, ik lees met veel plezier jullie gps in. Ik heb veel natte stemdromen, maar gps-stem zijn is er daar toch zeker eentje van.

En we kunnen wel iets overeenkomen denk ik he. Ik zeg op sensuele manier ‘volgende straat rechts’ en jullie zeggen ‘volgende week kan u uw auto ophalen’. Bijvoorbeeld, het is maar een ideetje he.

 

 

This entry was posted in Er zijn zo van die dingen, Rapporteren, Uncategorized, Want zo ben ik. Bookmark the permalink.

6 Responses to Pitspoesverslag: Sofie rijdt een week met een Audi A3 met Connect systeem.

  1. Pingback: Audi A3 (beta)geschreven om te lezen | geschreven om te lezen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *